Tilbage til Blog

IBM Watson Integration

Når du har sat din IBM Watson chatbot op, går der som regel ikke længe, før der opstår et behov for at udvide den med flere svarmuligheder til dine eksisterende spørgsmål. Samt udvide svarmulighederne med nye spørgsmål i databasen. Det kan gøres på flere forskellige måder. Læs med her, og bliv klogere på, hvordan du nemmest kan vedligeholde og udvide din IBM Watson chatbot.

I takt med at du får flere og flere erfaringer med din IBM Watson chatbot, opdager du hurtigt nye behov inden for f.eks. både salg og support, som den intelligente bot kan dække. Samtidig får du brug for at kunne udvide databasen med nye emner, hver gang du f.eks. begynder at forhandle nye produkter eller tager helt nye produktkategorier ind i forretningen.

Manuel udvidelse af IBM Watson

Men det kan nemt blive en meget bøvlet proces at udvide IBM Watsons viden. For hver gang du vil tilføje nye svarmuligheder, skal du først definere nye intents, entities og dialogs.

Det kan du vælge at gøre manuelt i den indbyggede brugergrænseflade (UI). Her kan du definere nye intents, entities og dialogs manuelt én ad gangen. Det er tidskrævende, og du kan nemt tabe overblikket, så du ender med at sidde og rette fejl igen og igen.

En anden mulighed er at kode det hele ind i en eller flere JSON-filer, som så uploades til IBM Cloud. På den måde kan du få skabt nye Watson Skills. Hvordan du gør det, kan du læse mere om i min guide til JSON-filer. Denne fremgangsmåde kræver naturligvis, at du kan kode JSON-filerne, eller har en udvikler, som kan.

Udvid IBM Watson med jeres egne databaser

Heldigvis findes der en nemmere måde at udvide IBM Watson chatbottens repertoire af svarmuligheder. For mange af de svar, som kunderne har brug for, har du allerede liggende i forskellige databaser i din virksomhed. Eller kan finde dem i f.eks. dine leverandørers support- og produktdatabaser.

Forstil dig, at hele jeres interne knowledge bank fra supportafdelingen, hele jeres varekartotek eller jeres kundedatabase kan stoppes ind i IBM Watson! Eller at du kan sætte Watson til at trække på dine leverandørers supportdatabaser!

Kan du se, hvor mange muligheder det giver for nye, mere avancerede og uddybende svar?

Det kan du gøre på to forskellige måder. Enten ved hjælp af en IBM Watson Discovery integration eller den IBM Watson integration, vi har udviklet her hos LHCom.

Begge måder gør det muligt at gøre integrationen dynamisk. Det betyder, at din IBM Watson Chatbot løbende bliver udvidet med nye muligheder for at hjælpe kunderne, i takt med at databaserne, du integrerer med Watson, får tilført flere data.

IBM Watson Discovery integration

IBM Discovery er IBM’s intelligente AI-databaseløsning. Den har den store fordel, at den kan analysere dine data, så den løbende kan finde nye sammenhænge og meninger i selv store datamængder.

På den måde kan den løbende finde nye søgeord (Keyword Exttraction), nye semantiske sammenhænge (Semantic Role Extraction) og nye følelsesmæssige indikatorer (Emotion Analysis). Det gør det muligt at opbygge nye intents, entities og dialogs baseret på de søgeord, semantiske sammenhænge og så videre, som IBM Discovery identificerer.

Desværre er IBM Discovery ikke gratis, så snart du har behov for at søge i mere end 1.000 records.

Den største udfordring er imidlertid, at hvis du vil anvende systemets ”enrichment model” til at trække nye svarmuligheder ud af datamængden, skal dine data konverteres og uploades til Discoverys eget databaseformat, for at den kan gøre det.

IBM har udviklet nogle få integrationer til f.eks. SalesForce, Microsoft SharePoint eller Box. Men anvender du andre databaseformater, forestår der dig et stort arbejde med selv at programmere en integration. Eller konvertere og uploade data manuelt til Discoverys databaseformat. Det er her, LHComs IBM Watson Direct Integration kommer dig til hjælp.

LHCom IBM Watson Direct Integration

Med ”LHCom IBM Watson Direct Integration” kan du integrere en hvilken som helst database med IBM Watson ved hjælp af et særligt webhook, som pusher data dynamisk op til IBM Watson ved at konvertere data til JSON-format.

JSON-formatet er den moderne standard for dataudveksling og har i stor stil overtaget den status, som XML og for den sags skyld CSV-filer tidligere havde. Derfor understøtter stort set alle databaser og databasesystemer eksport af JSON i dag.

Det giver uanede muligheder for at fodre din IBM Watson chatbot med nye svarmuligheder. Samtidig får du mulighed for at lægge mere logik ind i svarene og gøre dem mere nuancerede, fordi du kan ”smage på” og manipulere de JSON-filer, som pushes over og på den måde påvirke svaret.

Samtidig låser du dig ikke fast til et bestemt databasesystem, men kan løbende tilføje nye databaser med ny, relevant viden, uanset hvilket format de ligger i.

Så du skal stadig definere nye intents for ukendte spørgsmål, men løsningen gør dine integrationsmuligheder nærmest uendelige. For du kan nemt og hurtigt trække f.eks. nye varegrupper eller supportsvar ind direkte fra dine leverandører. Så kan IBM Watson chatbotten betjene kunderne, lige så snart I åbner for salget af de nye produkter i jeres webshop.

Skal vi opsætte en chatbot til din forretning?

En Chatbot kan forøge din indtjening ved at svare på dine kunders spørgsmål og sælge nye ydelser til kunden.

Hos LHCom er vi eksperter i IBM Watson og kan hjælpe dig med at opsætte din nye Chatbot til din hjemmeside.

Kontakt os

HTML-formaterede svar

LHCom IBM Watson Direct Integration gør det også muligt at præsentere HTML-formaterede svar til dine kunder. Det gør det nemmere at præsentere trin-for-trin guider eller oversigter for kunderne på en meget mere overskuelig og anvendelig måde.

Her har vi f.eks. udviklet en løsning for foreningen Hallberg Rassy Club. Alle deres medlemmer ejer en af de eksklusive både fra den svenske bådproducent Hallberg Rassy. De har et online community, hvor data ligger i en HCL Domino database. Herfra er det ekstra nemt at sende data til IBM Watson, fordi HCL Dominos database allerede anvender JSON.

Fra databasen kan IBM Watson chatbotten både finde svar på spørgsmål om de enkelte bådtyper. Men den kan også trække svar fra medlemsdatabasen.

Så hvis du f.eks. spørger om ”Boats in England?” svarer IBM Watson med en HTML-formateret liste over alle de omkring 30 Hallberg Rassy både, der ligger i England. Samt hvilken havn de hører hjemme i, og hvilket medlem der ejer dem.

Den bagvedliggende søgning foregår live ved hjælp af LHCom IBM Watson Direct Integrations webhook. Den henter data fra HCL Domino databasen og samler de fundne data i et JSON-objekt, som HTML-formateres og lægges på et link, som IBM Watson chatbotten så giver som svar til brugeren.

IBM Discovery integration med LHCom IBM Watson Direct Integration

Hallberg Rassy Club havde også et ønske om at give medlemmerne adgang til klubbens interne Q&A database, som også ligger i HCL Domino.

Svarene i denne database er dog ikke lige så enkle og stringente som f.eks. medlemslister og båddata. Derfor havde klubben et ønske om at lægge disse data op i en IBM Discovery-database, så de kunne udnytte dens enrichment-muligheder.

Det kan også løses med vores LHCom IBM Watson Direct Integration ved at bruge webhooket til at pushe data automatisk fra klubbens HCL Domino database til IBM Discovery. Og efterbehandle svaret som før.

Derved kunne medlemmerne få svar på mere avancerede sprøgsmål, som f.eks.:

What treatment is best for my teak deck?

Det spørgsmål starter botten med at lede efter svar på i databaserne med båddata og medlemmer. Men da den ikke finder noget brugbart svar dér, sender Watson spørgsmålet videre til IBM Discovery.

Den returnerer så en række svarmuligheder, hvor ord som teak, treatment og deck indgår. Disse svar rates så efter relevans og præsenteres som en HTML-formateret liste for brugerne. Ud fra ratingværdien i Confidence-kolonnen kan brugerne nemt se, hvilket svar der virker mest relevant at klikke på.

Vil du også gøre din IBM Watson chatbot klogere?

Så kan jeg hjælpe dig med at integrere al den viden, som du allerede har liggende i firmaets og leverandørernes databaser ved hjælp af LHCom IBM Watson Direct Integration.

Integrationen giver også mulighed for f.eks. at logge alle de svar, IBM Watson giver til dine brugere samt give indsigt i, hvilke spørgsmål brugerne stiller, som chatbotten ikke giver hensigtsmæssige svar på. Så ved hjælp af LHCom IBM Watson Direct Integration kan du også berige og udvide Watson, så de besøgende får en endnu bedre oplevelse med chatbotten.

Samtidig kan du fremover klare udvidelse og vedligeholdelse af IBM Watson chatbotten med interne ressourcer frem for at skulle hyre dyre konsulenter ind.

Så alt i alt får du en nemmere, billigere og meget klogere chatbot med LHCom IBM Watson Direct Integration. Det gavner både kundernes oplevelse med dit firmas hjemmeside eller webshop og gør det lettere at vedligeholde IBM Watson chatbotten.

Kontakt mig i dag, og kom hurtigt i gang!

Kontakt os

LHCom er eksperter i Chatbots og IBM Watson.

Vi kan hjælpe dig med at opsætte din næste chatbot til dit website.

Kontakt os i dag for en uforpligtende snak om dine muligheder.

    Tilbage til Blog