Tilbage til Blog
LHCom Implemented Watson Projects

Implementerede Watson projekter

Eksempler på færdige projekter, er altid den bedste måde at blive inspireret på! Så jeg har samlet en række IBM Watson Assistant Chatbot implementeringer herunder, så du kan lade dig inspirere.

HALLBERG RASSY CLUB:

Lad mig starte med mit eget største projekt for Hallberg Rassy Club, som er et online community for ejere af den eksklusive, svenske sejlbådstype Hallberg Rassy. Klubben manglede en chatbot til at kunne besvare spørgsmål om de forskellige typers mål, vedligehold, salg i markedet og nyheder.

Projektet er spændende, da det gør solid brug af Entities for de enkelte bådtyper, da disse kan angives på mindst 9 forskellige måder. Et eksempel er typen “Hallberg Rassy 26”, hvor chatbotten skal kunne forstå hvis brugeren skriver én af følgende:

HR 26 | 26 | HR26 | Hallberg Rassy 26 | Hallberg 26 | Rassy 26 | Hallberg26 | Rassy26 | R26

IBM Watson Eventhandler Dialog

Bot’en gør stor brug af typen “event_handler“, der giver mulighed for at den kan spørge yderligere ind til en angivet værdi, hvis der er flere muligheder.

Hvis brugeren vil vide mastehøjden for en “HR 43 Mk II”, men kun angiver HR 43, så kan bot’en via sin “event_handler” tilbyde de muligheder der er for en HR 43:

HR 43 Mk I | HR 43 Mk II | HR 43 Mk III

Bot’en viser valgmulighederne via knapper, så det er nemt for brugeren at vælge den rigtige bådtype.

Event_handlers er en rigtig smart feature i en Watson chatbot, og jeg har bygget intet mindre end 9 af dem ind i HR-Club chatbotten.

Det er også muligt at bruge fuzzy_match i sin handler, så man ikke behøver angive den 100% eksakte værdi.

INDUSTRIENS PENSION

Roberta fra Industriens Pension (IP) er en af de største installationer af Watson chatbot i Danmark, og et imponerende stykke arbejde for at give kunderne den bedste support 24/7/365.

Roberta fra Industriens Pension

Roberta er grafiskt meget gennemført, og kodet så man fra start ikke behøver skrive så meget. Man vælger via knapper hvor i “flowchartet” man vil starte, så brugeren kommer hurtigt igang, og hurtigt tættere på bot’ens mål med at give et svar!

Når man aktiverer en knap, viser Roberta, udfra sit flowchart, en række nye knapper, som hurtigt leder frem til det dokument på IP’s hjemmeside, der bedst hjælper brugeren!

Roberta indeholder også en indbygget evaluering, der til sidst spørger om man fandt det søgte. Dette giver hurtigt IP en tilfredshedsstatistik fra brugerne!

JAMMERBUGT KOMMUNE:

Chatbotten Muni fra Jammerbugt Kommune

Jammerbugt er én af de 36 kommuner, der deltager i chatbot projektet “Muni”, som er en Watson Chatbot løsning.

Chatbotten kan fra start kun svare på ikke kommunespecifikke emner (pas, kørekort, flytning osv.) og hver kommune kan så udbygge Muni med alle de andre kommunespecifikke emner som borgerne stiller spørgsmål til.

Muni gør, som IP, også brug af en avatar, dvs. et lille billede der illustrerer overfor brugeren at vedkommende kommunikerer med en elektronisk bot, og ikke et levende væsen!

Jammerbugt Kommune’s Muni gør også god brug af knapper i deres dialoger, så brugeren hurtigt og nemt kan komme igang med at anvende og få glæde af bot’en!

Og det er rigtig dejligt at man, ligesom med Roberta, hurtigt og nemt kan evaluere sin oplevelse af Muni, da den selv spørger efter en vurdering af samtalen!

Gruppen af kommuner, som tilslutter sig samarbejdet omkring Watson’s Muni, vokser støt og det bliver spændende at se Muni hos de andre kommuner, hvad de har prioriteret at svare på, og hvor mange af Watsons smarte funktioner de har implementeret! Og om de finder anvendelse for Discovery, og på den måde giver brugerne adgang til at søge efter egne data direkte i kommunens database.

SMUKFEST 2019:

Hvis du var på Skanderborg Festival i 2019, så brugte du ret sikkert en Watson Chatbot – måske uden at videt det. IBM og Smukfest skabte WaltherBot og GrønspætteBot, for når 60.000 mennesker skal serviceres med informationer om alt på en festival, så kræver det solide og stabile IT-værktøjer!

IBM Watson WaltherBot fra Smukfest 2019

WaltherBot, som I kan se her, var gæsternes bot, som fx. kunne svare på “Hvor finder jeg det nærmeste toilet ?”, og “Hvem spiller på de forskellige scener idag ?”.

GrønspætteBot var lavet til alle medarbejderne på festivallen, så de nemmere kunne løse deres praktiske opgaver. Deres spørgsmål var typiskt “Hvor er det nærmeste skraldeområde ?” og “Hvor kan jeg mødes med kolléger fra festivallen ?”

Walther er oprindeligt en skovtrold, og har fundet en ny legekammerat i IBMs Watson. I et flerårigt partnerskab vil Smukfest og IBM Danmark sammen udvikle morgendagens festivaloplevelse ved brug af nyeste teknologier som Watson (kunstig intelligens), IoT (Internet of Things) & Big Data.

Kontakt os

LHCom er eksperter i Chatbots og IBM Watson.

Vi kan hjælpe dig med at opsætte din næste chatbot til dit website.

Kontakt os i dag for en uforpligtende snak om dine muligheder.

    Tilbage til Blog